Казкотерапія

Казкотерапія

Казкотерапія

Казкотерапія як метод психотерапії відомий людству тисячі років, а як протягом сучасній психотерапії виник зовсім недавно.

Загальна інформація

Якщо спробувати знайти в інформаційних джерелах визначення казкотерапії, то виникнуть певні складності. Це буде пов’язано з тим, що в різних контекстах, цей термін використовують по-різному. Казкотерапію використовують і у вихованні, і в освіті, і в розвитку, і в тренінговому впливі, і як інструмент психотерапії.

Давайте спробуємо відокремити їх один від іншого:

  1. Казкотерапія, як інструмент передачі досвіду «з вуст в уста». Це спосіб виховання у дитини особливого ставлення до світу, прийнятого у даного соціуму. Казкотерапія — це спосіб передачі індивідууму (частіше дитині) необхідних моральних норм і правил.

Ця інформація закладена у фольклорних казках і переказах, билинах, притчах. Найдавніший спосіб соціалізації та передачі досвіду.

  • Казкотерапія як інструмент розвитку.
  • У процесі слухання, придумування та обговорення казки у дитини розвиваються необхідні для ефективного існування фантазія. творчість. Він засвоює основні механізми пошуку і прийняття рішень. Ці ж механізми працюють і у дорослих, саме тому багато тренера і коучі використовують казки в роботі, щоб допомогти знайти клієнтам більш ефективний спосіб вирішення життєвих завдань.

  • Казкотерапія як наратив. Слухаючи і сприймаючи казки людина, вбудовує їх у свій життєвий сценарій, формує його. У малюків цей процес, особливо яскравий, багато дітей просять читати їм одну і ту ж саму казку по багато разів. У деяких психотерапевтичних підходах (наприклад, юнгіанство. Наративну психотерапія) цим улюбленим дитячим казкам приділяється особлива увага.
  • Казкотерапія, як психотерапія.
  • Робота з казкою спрямована безпосередньо на лікування та допомогу клієнту. Казкотерапевт створює умови, в яких клієнт, працюючи з казкою (читаючи, придумуючи, розігруючи, продовжуючи), знаходить вирішення своїх життєвих труднощів і проблем. Можливі як групові, так і індивідуальні форми роботи.

    Психотерапія за допомогою казки

    Казкотерапевт у своїй роботі зачіпає відразу кілька рівнів. З одного боку, у казці клієнт проявляє свої архетипи та соціальні установки, вони яскраво відображаються і можуть надавати ключовий вплив на сюжет, з іншого боку казка зачіпає ранні дитячі переживання і в сюжеті можна простежити генезис особистості клієнта, по-третє, клієнт наповнює казку своїм актуальним змістом. У змісті казки можна розглянути, чим зараз живе клієнт, які в нього основні переживання. І тоді вже казкотерапевт приймає рішення, якого шару приділяти на сесії увагу, залежно від того, що зараз буде найбільш корисно клієнту.

    Казкотерапевт може по-різному пропонувати клієнтові, як саме працювати з казкою. Найпоширеніші способи це:

    • обговорення вже існуючої казки;
    • самостійне написання клієнтом казки, так звана клієнтська казка;
    • інсценування, драматизація вже написаної казки (це може бути як акторська відігрування, так і ляльковий театр);
  • арттерапевтіческая робота за мотивами казки;
  • та ін.

    Особливе значення в роботі казкотерапевта грають клієнтські казки. Казкотерапія відзначає два важливих факти. Перший — всі люди вміють складати казки.

    Тобто ця навичка є частиною людської природи. І другий факт говорить про те, що вже просто написання самої казки є потужним терапевтичним впливом.

    Т. Зінкевич-Євстигнєєва радить проводити сесію з написання клієнтської казки в три етапи:

    1. Уповільнення. Це творча дія, пов’язане із заспокоєнням і налаштуванням на подальший процес написання казки. На цьому етапі клієнтові можна запропонувати намалювати малюнок (зліпити скульптуру, зробити аплікацію або колаж), терапевт може прочитати клієнтові спеціально відібрану казку і т. Д.
  • Написання казки. Клієнту пропонується написати казку. Якщо він відчуває труднощі, то його можна підштовхнути до початку використавши, матеріал першого етапу.
  • Прочитання казки, завершення. Важливою подією в цій сесії буде момент, коли клієнт прочитає терапевта свою казку. Це важлива подія, як для клієнта так і для терапевта, тому що клієнт буде відчувати хвилювання і збудження від пред’явлення своєї творчості, а для терапевта це буде зустріч з внутрішньої феноменологією клієнта.
  • Терапевта, після того клієнт прочитав казку, важливо запитати, про що для клієнта ця казка, сподобалася вона йому чи ні.

    Клієнтська казка може бути використана для безлічі терапевтичних цілей, які в цілому можна розділити на три групи: психодиагностические, психокорекційні, прогностичні.

    Казки на Псіхологосе

    Дивись по категорії Казки

    Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!